Svátek má: Vladimír

Komentáře

Zdeněk Ertl

předseda Sdružení sportovních svazů České republiky

Důraz na brannou přípravu mládeže před sto lety a dnes

V Časopise pro tělesnou výchovu, který vydávala tehdejší „Sekce pro tělesnou výchovu“ Ústředního spolku českých profesorů, jsem v lednovém čísle z roku 1920 našel článek, který mě zaujal nejen svou, pro nás již trochu archaickou, ale tím možná zajímavější, češtinou...

...ale hlavně svým obsahem, tedy systémově ucelenými cíli a požadavky na výchovu k brannosti tehdejších chlapců. Článek předkládám záměrně v původní a nezkrácené podobě, aby čtenářovo cestování časem bylo nerušené…
-------------------------
Výchova k brannosti.
Prohlášení ministerstva Národní obrany.

Výchova tělesná po stránce branné povznésti má všeobecnou brannost národa až k nejvyšší možné dokonalosti v zájmu ochrany a bezpečnosti vlasti, všech jejích práv a statků duševních i hmotných.
Nutno tudíž nejen rozvíjeti určité fysické, morální i intelektuální síly, upevniti zdraví, zvýšiti všeobecnou zdatnost tělesnou, zbystřiti smysly, otužovati se proti vlivům povětrnosti, ale současně pěstiti též pohotovost, statečnost, vytrvalost, chladnokrevnost, odvahu a rozvahu, odolnosti proti bolestem, skromnost v potřebách, sebedůvěru, duchapřítomnost, smysl pro kázeň, pořádek, obětavost, družnost a lásku k vlasti. Musíme pěstiti vytrvalost a sílu nejenom těla, nýbrž i povahy a vůle, neboť zevní i vnitřní stránka člověka souvisí těsně spolu a nelze jich od sebe odloučiti.

Aby cíle toho mohlo být dosaženo, jest nezbytno, aby s výchovou k brannosti bylo započato již ve věku dětském. V důsledku toho dožaduje se ministerstvo Národní obrany:
  1. aby na všech chlapeckých školách vedle výchovy individuální již od nejútlejšího věku neustále pěstěn byl smysl pro kázeň,
  2. aby byly nařízeny vycházky a výlety školní mládeže do přírody co nejčastější a ve všech ročních dobách, dle možností pak ve vyšším stupni spojeny s tábořením,
  3. aby co nejintensivněji pracováno bylo k tomu, by každý hoch uměl plavati.
Příprava a vlastní výcvik se zbraní posunuje M. N. O. až po dokonaném 17. roce věku, pokud však tělesné i duševní přípravy se týče, zdůrazňuje, c o  z v l á š t ě  důležitým považuje a žádá, aby následující zařazeno bylo do učebních osnov chlapeckých škol:  

A. pro hochy od 6 – 9 let věku:
Správné vzpřímené držení těla ve stoji spatném, rychlý a přesný nástup v řad, zástup, šik a vyřízení jich.
Pružný krok, pochod stejnokrokem.
Poklus, běh rychlý na krátké vzdálenosti 20 – 30 m.
Obraty na místě.
Vycházky postupně až na vzdálenost 4 km.
Hybné hry bez náčiní i s náčiním s požadavkem rychlosti.
Skoky prosté do nepatrné výše, dálky, hloubky v tělocvičně i venku bez můstku.

B. pro hochy od 9 – 12 let věku:
Výcvik řadu, zástupu, tvoření šiku z řadu a dvojstupu, obraty na pochodu; obraty dvojic. Změny směru na pochodu zástupem, dvojstupem, čtyřstupem; různé druhy pochodu.
Vycházky postupně až do vzdálenosti 8 km.
Běh rychlý na 50 m (v 11 – 12 roce již na 100 m), vytrvalý běh, postupně na dobu 4 – 10 minut (z počátku se střídáním pochodu s poklusem, později běh).
Jednoduché hry s požadavkem rychlosti v úpravě závodní (americké).
Postoje sehnuté ve cvičeních prostných.
Skoky prosté, dvojskok, skoky přes přirozené překážky (přes strouhu, příkop, kládu, do příkopu, se zdi neb z pařezu).
Šplh na tyči, laně až do výše 4 m.
Cviky rovnováhy a chody na kladině nízké.
Přetlaky a přetahy dvojic.
Vrhy míčem a předměty až 1 kg těžkými.
Vázání uzlů na motouzech. Práce ze dřeva, papíru, šišek, žaludů, kaštanů a pod. pro zábavu i potřebu. Kopání stružek, sázení stromů a keřů.
Práce pletací, z proutí, stavba chaty u stromu.
Čtení map; určení světových stran, orientace v krajině.
Pozorování, všímání si podrobností, slyšitelné signály, povely píšťalou.

C.Pro hochy od 12 – 15 let věku:
Složitější způsoby rozstupu, šik dělený a změny jeho směru zatáčením, obraty v pochodu i v klusu.
Pochod v postojích sehnutých.
Vycházky postupně až na vzdálenost 12 km.
Běh rychlý na 100 až 200 m, běh vytrvalý postupně až po dobu 12 minut.
Hry během spojené s intensivnějším pohybem.
Podpory ve cvičeních prostných. – Skoky prostné s přítěží (orudím), smíšené i prosté, přes přirozené překážky, trojskok.
Cvičení rovnováhy na zvýšené hladině (po pas). Odpory, přetlaky, přetahy.
Šplh na laně, tyči až do výše 6 m.
Smíšené visy (stojmo, ležmo) na živém nářadí (jedni nesou, druzí cvičí), snazší skupiny.
Škola zápasu (chvaty bez zvedání soupeře).
Vrhání předměty až 2 kg těžkými.
Vázání uzlů na laně, slézání stromů, stavba stanu z přístěnku a chaty z latěk. Výroba nářadí a náčiní, jednoduchého nábytku.
Práce pletací (košíky apod.), oplétání příkopů (stužování), krytí drnem.
Stopování; odhad vzdálenosti a výšek; dorozumívání na vzdálenost ukazováním, signalisování pažemi – jak pomáhati si při neschůdném terénu.
Pravidla první pomoci. Nošení onemocnělého dvojicemi.

D. pro hochy od 15 – 18 let věku:
Výcvik čety na místě i v pochodu, zatáčení, příčení.
Cvičení sboru, tvoření a rozvinutí rojů.
Vycházky postupně až na vzdálenost 16 km.
Běh rychlý až na 300 m, vytrvalý postupně až na 15 minut.
Složitější hry během s požadavkem rovnováhy, duchapřítomnosti i iniciativy. – Lehy (náhlé provedení, rychlý vztyk).
Šplh na šikmém laně, tyči, svisle až do výše 8 m.
Zvedání a nošení menších břemen.
Cvičení rovnováhy na kladině zvýšené až po ramena, též šikmé a vahadlové.
Škola zápasu, rohování a šermu holí. – Nošení a zvedání druha.
Vrhání předměty těžšími než 2 kg (až do 10 kg).
Práce ze dřeva, stavba lávek, mostů, vorů, člunů, úprava cest, kopání a stavba sklípku, studánky. – Porážení stromů.
Stopování a usuzování ze stop, krytí a plížení se, slézání zdí a plotů.
Doručování zpráv, odhad vzdálenosti a výšek, měření a výpočet jich.
Signalisování; jak zakládati polní ležení a jeho stavba.
Pravidla první pomoci a nošení onemocnělého.

Ministerstvo Národní obrany vyhražuje si, aby cvičení prováděno bylo dle povelů pro vojsko přijatých, jakož i právo dozoru nad vedením branné výchovy mládeže.
-----------------------
Samozřejmě, dnes žijeme v mnoha směrech v jiných podmínkách, s jinak fungujícími společenskými kompetencemi, atd., ale podstata zůstává stejná. Před sto lety věděli, že hlavním nástrojem k branné připravenosti jsou tělesná výchova a sport. Víme to i dnes?

Zdeněk Ertl

Mozek si pamatuje, co jsme jedli

Mozek si pamatuje, co jsme jedli

Zdeněk Ertl 

15. dubna 2025
Krátkodobé přejídání sladkým a tučným jídlem mění fungování mozku rychleji, než jsme si mysleli. A návrat k normální stravě nemusí stačit k nápravě.

Přátelství na celý život začíná v klubu-stát by měl znovuobjevit jejich význam

Přátelství na celý život začíná v klubu-stát by měl znovuobjevit jejich význam

Zdeněk Ertl 

11. dubna 2025
V dnešní době se často mluví o psychických problémech dětí a dospívajících, o osamělosti seniorů a o tom, jak nás moderní technologie paradoxně od sebe spíše vzdalují, než sbližují.

Násilí mění lidskou DNA: Trauma se dědí po generace

Násilí mění lidskou DNA: Trauma se dědí po generace

Zdeněk Ertl 

21. března 2025
Války a násilí nejsou pouze tragédií pro ty, kdo je zažívají na vlastní kůži. Jak ukazuje nejnovější vědecký výzkum, jejich důsledky sahají mnohem dál – až do genů budoucích generací.

Moderní společnost a zapomenutá úcta k rodičům

Moderní společnost a zapomenutá úcta k rodičům

Zdeněk Ertl 

18. března 2025
V přírodě existuje mnoho příkladů rodičovské obětavosti, ale jeden z nejpůsobivějších pochází od štírů.

Máme obavy, ale neumíme se o sebe postarat

Máme obavy, ale neumíme se o sebe postarat

Zdeněk Ertl 

7. srpna 2024
V několika minulých týdnech jsem si dovolil vám postupně v devíti komentářích představit výsledky průzkumů, týkajících se názorů občanů České republiky na bezpečnostní situaci, na možnosti řešení potenciálních krizových situací a na úroveň připravenosti na ně.

Trochu o našem vztahu k republice

Trochu o našem vztahu k republice

Zdeněk Ertl 

5. srpna 2024
Už tři roky po sobě se průzkumy agentury Sanep snaží zjistit, jak by se zachovali obyvatelé naší republiky, když by se na území České republiky rozhořel válečný konflikt.