Svátek má: Žofie

Domácí

Velikost textu:

Byl Achilles historickým válečníkem, nebo jen literární legendou?

Byl Achilles historickým válečníkem, nebo jen literární legendou?

Hlavní hrdina Homérovy Iliady Achilles se vryl do povědomí mnoha generací jako nepřekonatelný bojovník, jehož hněv a tragický osud formují nejen epos samotný, ale i celou mytologickou tradici.

Achilles
18. března 2025 - 04:52

Achilles, nebo spíše Akhilleus, jak by odpovídalo standardnímu starořeckému tvaru jména, je jednou z nejvýznamnějších postav starověké literatury. Jeho postava a příběh však zároveň otevírají otázku: byl Achilles skutečně historickou osobností, nebo se jedná jen o literární fikci inspirovanou válečníky doby bronzové?

Iliada, složená pravděpodobně v 8. století př. n. l., je především eposem o Achillově hněvu, jak dokládají její úvodní verše: „Zpívej, bohyně, o hněvu Pēleova syna Akhillea…“ Tento hněv pramení z rozepře s velitelem řeckých vojsk, Agamemnónem, a vrcholí Achillovou pomstou za smrt jeho přítele Patrokla. Historická přesnost tohoto příběhu je však sporná. Homér čerpal nejen z ústní tradice, ale i z reálií své doby, což znamená, že jeho líčení trojské války a jejích hrdinů může být směsicí různých epoch.

Existují určité doklady, že Iliada, tak jak ji známe dnes, byla zapsána a kodifikována v Aténách během vlády Peisistratovců ve 2. polovině 6. století př. n. l. Tento proces uchování a přizpůsobení textu zároveň znamená, že původní epos mohl být do značné míry pozměněn.

Otázka, zda Trojská válka skutečně proběhla, je předmětem dlouhodobých debat mezi historiky a archeology. Podle pozdějších řeckých pramenů měla Troja padnout kolem let 1208/7 nebo 1184/3 př. n. l., tedy v pozdní době bronzové. Právě v této době se v oblasti západní Anatolie nacházelo město, které moderní archeologie identifikovala jako historickou Tróju. Opevněné město, které bylo několikrát zničeno a znovu vybudováno, se mohlo stát inspirací pro Homérovo vyprávění.


Zároveň existují zmínky o Achajcích (řeckých válečnících) i v dobových chetitských záznamech, kde se objevují pod názvem Aḫḫiyawa. Tyto záznamy je popisují jako soupeře Chetitů na západním pobřeží Anatolie, což potvrzuje, že v oblasti docházelo ke střetům. Ačkoliv Homér Chetity nezmiňuje, v Odyssei se objevuje tajemná skupina Kēteioi, která by mohla být jejich literárním odrazem.

Dalším zajímavým faktem je chetitská zmínka o jistém Alakšandu, králi Wiluši (Troji), kolem roku 1280 př. n. l.. Jméno se nápadně podobá Alexandrovi, druhému jménu trojského prince Parida. Tato shoda naznačuje možnou spojitost mezi historickými postavami a pozdějšími literárními hrdiny.

Zatímco Trója a její pád mají určité historické opodstatnění, osobnost Achilla zůstává záhadou. Jméno Akhilleus bylo skutečně doloženo v zápisech mykénské řečtiny, konkrétně v slabičném písmu lineární B (ve formách a-ki-re-u a a-ki-re-we). To naznačuje, že jméno Achilla existovalo už v době bronzové, což by mohlo znamenat, že za Homérovým hrdinou stála nějaká historická osobnost.

Nicméně většina aspektů Achillova příběhu je zjevně mytická. Jeho matka, mořská bohyně Thetis, jeho nadpřirozená síla a zranitelnost pouze na patě (což je pozdější doplněk k mýtu) jsou literárními motivy, nikoli historickými fakty. I jeho učitel, kentaur Cheirón, je čistě mytickou postavou.

Psali jsme:

Archeologické nálezy však ukazují, že v době bronzové skutečně existovali elitní bojovníci podobní literárnímu Achillovi. Na „Válečce bojovníka“ (mykénská hrobka z 13. století př. n. l.) vidíme vyobrazené válečníky s meči, štíty a brněním, odpovídajícími popisu hrdinů Iliady. Je tedy možné, že Homér čerpal z reálných postav a jejich osudy přetvořil do epického vyprávění.

Pokud Achilles nebyl skutečnou historickou postavou, mohl být archetypálním hrdinou, který reflektoval hodnoty doby. Ve své době byl symbolem aristokratického válečníka – urozeného bojovníka, který žil pro slávu a čest. Jeho osud připomíná jiná mytická líčení hrdinů v různých kulturách, například sumerského Gilgameše nebo indického Rámy.

Achilles v Iliadě zosobňuje také hlubší filozofická témata, jako např. konflikt mezi osudem a svobodnou vůlí, pomstu a smíření, smrtelnost a nesmrtelnost skrze slávu. I když jako historická postava zůstává nepolapitelný, jeho literární odkaz přetrval tisíciletí a formoval nejen řeckou kulturu, ale i evropskou tradici hrdinských eposů.

Achilles, tak jak ho známe z Iliady, je především literární postavou. Přesto je možné, že nějaký skutečný bojovník z doby bronzové posloužil jako inspirace pro jeho mýtus. Archeologické a historické nálezy naznačují, že příběh trojské války mohl mít určité reálné jádro, avšak nebyl zaznamenán s historickou přesností.

Ať už Achilles existoval nebo ne, jeho příběh zůstává jedním z nejmocnějších vyprávění o válce, cti a osudu. Jeho odkaz žije nejen v literatuře, ale i ve filozofii, umění a populární kultuře. A právě v tom spočívá skutečná nesmrtelnost Achilla. Nikoliv v jeho těle, ale v jeho slávě.

(vlk, prvnizpravy.cz, repro: TheArk)